sad27

http://www.plus.welayatnet.com/19853

عاشورا؛ جریانی به وسعت تاریخ
در تمام روزهای تاریخ جبهه گیری و تقابل حق و باطل وجود دارد؛ باید دید در کدام جبهه قرار گرفتیم و چه موضعی داریم. در یک کلام معروف و مشهور که همگان آن را شنیده‌‌اند؛ آمده است: "کُلُّ یَومٍ عَاشُورا وَ کُلُّ اَرضٍ کَربَلا؛ هر روزی عاشورا و هر سرزمینی کربلاست." اما معنای این سخن کدام است؟ آیا منظور این سخن تکرار روزانه تقابل امام حسین(علیه‌السام) و یزید ملعون است؟ مطمئناَ اینگونه نیست. بلکه معنا و مفهومش این است که تقابل حق و باطل هر روز جریان دارد و انسانها باید انتخاب کنند که در کدام دسته قرار می‌گیرند. خود امام حسین(علیه‌السلام) عاشورا را تقابل دو جبهه حق و باطل عنوان کرده و فرمودند:«أَلا تَرَوْنَ الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِه، وَالْبَاطِلُ لا يُتَنَاهَى عَنْهُ؛ آیا نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود و هیچ پایانی بر باطل نیست؟ »[مناقب، ج۴، ص۶۸] پس وقتی عاشورا جنگ و تقابل حق و باطل است؛ آیا نباید معتقد به جریان آن در وسعت تاریخ باشیم؟ آری، این جنگ و تقابل هر روز جریان داشته و در سطح محلی، ملی، منطقه‌‌ای و فرا منطقه‌ای در جریان است. زیرا جبهه باطل با ظلم و روحیه استکباری خود هر روز و هر لحظه به دنبال چیره شدن بر ملت‌های مظلوم هستند و می‌خواهند فرهنگ شوم خود را بر آنها دیکته کرده و آنها را از حقیقت و اصل والای فرهنگی‌شان جدا کنند. هر روز مستضعفان و مظلومان عالم ندای کمک خواهی خود را بلند کرده و در این بین برخی در جبهه ظالمان و برخی در جمع ساکتان، خود را جای داده‌اند و نتیجه اقدام این دو، یک چیز و آن کشتار مظلوم و ظلم بر حق و حقانیت است. مردم مظلوم سوریه، بحرین، یمن، میانمار و فلسطین از آن دسته مظلومانی هستند که حق امنیت، آزادی و استقلال خود را به تاراج رفته می‌بینند و با ظلمی آشکار روبرو شدند؛ ظلمی که تمامیت ارضی آنها یا سرزمین پدری‌شان را هم نشانه رفته، آیا این نشانه‌ای از تقابل حق و باطل نیست؟ برای آنها چه کردیم؟ پی‌نوشت: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ابن شهر آشوب؛ ‏علامه‏، قم‏، ۱۳۷۹ ق‏، ج۴، ص۶۸

عاشورا؛ جریانی به وسعت تاریخ

16 0
ثبت نظر
1396/07/24-10:55
http://www.plus.welayatnet.com/19847

قیام حسینی و برداشتی نادرست
برخی می‌گویند: امام حسین برای آنکه حاکم مدینه می‌خواست از او بیعت بگیرد؛ از مدینه فرار کرد و هدفش قیام و انقلاب نبود! در پاسخ باید گفت که نیت هر فرد در سخنان و با رفتار وی معلوم می‌شود و امام حسین(علیه‌السلام) در سخنانشان فرمودند:«وَانَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ اْلا صْلاحِ فِى اُمَّةِ جَدِّى ارِيدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَاَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَاَسيرَ بِسِيرَةِ جَدِّى وَاَبى؛ و همانا هدف من از اين سفر امر به معروف و نهى از منكر، اصلاح مفاسد امت و زنده كردن سنت جدم رسول خدا و رسم پدرم است.»[مثیر الاحزان، ص۲۸] در رفتار حضرت نیز می‌بینیم که ایشان به دعوت کوفیان و با فرستادن نماینده به کوفه، قیام را آغاز کرده و پس از آنکه ۱۲هزار نفر با حضرت مسلم بیعت کرد؛ راه کوفه را درپیش گرفتند. چطور می‌توان نام این اقدام را چیزی جز قیام گذاشت؟[تاریخ طبری، ج۵، ص۳۴۸] و باز در رفتار حضرت دیده شد که پس از رسیدن خبر عهدشکنی کوفیان و شهادت حضرت مسلم، حرکت و قیام حسینی متوقف نشد؛ کاری که با فرار اصلا همخوانی ندارد. باتوجه به این موارد و ده‌ها مورد دیگر، تنها قصد امام، قیام و انقلاب بوده که بهانه جویان نمی‌توانند در آن شک و تردیدی کنند. پی‌نوشت: مثیر الاحزان، ابن نما، حلی، حاذق، قم، ۱۳۸۰ش، ص۲۸. تاریخ طبری، طبری، محمدبن جریر، اساطیر، تهران، ۱۳۶۲ش، ج۵، ص۳۴۸

قیام حسینی و برداشتی نادرست

13 0
ثبت نظر
1396/07/20-07:26
http://www.plus.welayatnet.com/19844

فرهنگ عاشورا، قیام در مقابل ظلم
قیام و حرکت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) نه‌تنها در تاریخ تشیع ماندگار شده بلکه در تاریخ اسلام حرکتی تأثیرگذار و غیرقابل‌انکار است. ازاین‌رو قلم‌های زیادی برای تبیین و تشریح آن در جوهر فرورفته و حتی بر آن شدند تا آن را برای خود کند. این در حالی است که بسیاری هدف قیام را صرفاً مقابله با حاکمیت می‌دانند ومعتقدند که تبیین و ترویج قیام عاشورا و اهداف قیام امام حسین (علیه‌السلام) دیگر برای مردم و ایران مفید نیست و حتی می‌تواند برای انقلاب اسلامی مضر هم باشد، چرا که با تبیین اهداف عاشورا مردم برای مبارزه با حکومت تشویق و تهییج می‌شوند. البته این گفتار اشتباه نشان‌دهنده این اتهام به قیام حسینی است که قیام اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) صرفاً دارای بعد خشونت‌آمیز است که ملت‌ها فقط یک‌بار از آن می‌توانند استفاده کنند و استفاده از این عبرت تاریخی صرفاً برای مبارزه با حکومت‌ها است و بعد از رسیدن به مقاصد خویش، دیگر به آن نیازی نیست و به مسائل و اهداف آن نمی‌پردازند. هنگامی‌که اباعبدالله (علیه‌السلام) هدف از حرکت و قیام خود را بیان می‌کند، متصل کردن انگیزه‌ها و اهداف دروغین به قیام حسینی کاری گزافه و بیهوده است. امربه‌معروف و نهی از منکر به‌منظور اصلاح دین نبی مکرم اسلام، شاه‌بیت دیوان اباعبدالله است. امام حسین (علیه‌السلام) در نامه‌ای به برادر خود محمد حنفیه این‌چنین نگاشته است: «به‌درستی كه من بیهوده، گردنكش، ستمگر و ظالم حركت نكردم، بلكه برای اصلاح در امت جدم محمد (صلَّی‌الله‌علیه‌وآله) حركت كردم و می‌خواهم امربه‌معروف و نهی از منكر كنم و به روش جدم محمد (صلَّی‌الله‌علیه‌وآله) و پدرم علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) رفتار كنم.» (1) این نامه مشهور به‌وضوح خبر از دلیل قیام اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) می‌دهد. اما قرار گرفتن در برابر حکومت‌ها بستگی به اقتضائات زمانی و مکانی خاص خود دارد. امام حسین (علیه‌السلام) چندین ماه پیاپی در زمان معاویه، امامت شیعه را عهده‌دار بود اما قیام نکرد زیرا شرایطش فراهم نبود. پس از روی کار آمدن یزید که علناً شرب خمر، سگ بازی و بوزینه بازی می‌کرد، وقتی والی کوفه برای بیعت گرفتن نزد اباعبدالله الحسین آمد، به والى مدینه نیز فرمودند: «ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفیع رفت‌وآمد فرشتگانیم... درحالی‌که یزید مردى است، فاسق، می‌گسار، قاتل بی‌گناهان؛ او کسى است که آشکارا مرتکب فسق و فجور می‌شود؛ بنابراین، هرگز شخصى همانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد.» (2) با توجه به همه موارد مذکور با فرض بر اینکه قیام، با درنظر داشتن مقتضیات زمان و مکان واجب هم بشود، قیاس حکومت فاسقی مثل یزید‌ابن معاویه با همچون انقلاب اسلامی که نتیجه مجاهدت‌ها و رنج کشیدن مبارزان بزرگی بوده است کاملا اشتباه است، چراکه قیام امام حسین (علیه‌السلام) در مقابل فساد، نفاق و تزویر بود و انقلاب اسلامی با وجود همه مشکلات، جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه و بین‌المللی، تبدیل به الگوئی برای ملت‌های آزاده شده است و ما شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های علم و فناوری، صنایع دفاعی و موشکی، علوم پزشکی و... هستیم. پی‌نوشت: ۱. «و أَنِّی لَم أَخرُج أَشِراً و لَا بَطراً و لَا مُفسِداً و لَا ظَالِماً و إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنكَر و أسِیرُ بِسِیرةِ جَدِّی و أبی علی بن أبی طالب علیه السلام»؛ بحارالانوار، ج ۴۴، چاپ2، موسسه الوفا لبنان، ص ۳۲۹. ۲. «اِنَّا اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَهِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلایِکَهِ... وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَهِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ»؛ بحارالانوار، ج ۴۴، چاپ2، موسسه الوفا لبنان، ص ۳۲۵.

فرهنگ عاشورا، قیام در مقابل ظلم

14 0
ثبت نظر
1396/07/19-05:45
http://www.plus.welayatnet.com/19843

امام حسین(ع) و دشمنی با ایرانیان!
طرح سوال: بسیاری از افراد شبهه افکن که از نگاه درون دینی و اسلام شناسی سست و حتی غیر واقعی برخوردارند، در یکی از شبهات خود این چنین وانمود کرده‌اند که امام حسین(علیه السلام) در منابع روایی فرموده است من از قریش هستم و هواخواهان من از عرب هستند و دشمن من ایرانیان می‌باشند! جواب: به این ادعای باطل چند ایراد اساسی وارد است. نکته اول: اصل این روایت این چنین در کتاب معانی الاخبار ذکر شده است: «عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ»[معاني الأخبار، ص404] در سند روایت عبارت «اباعبدالله» ذکر شده است، اهل علم و تحقیق به خوبی می‌دانند که مقصود از «اباعبد الله» در سند روایات، امام صادق(علیه السلام) است نه امام حسین(علیه السلام) نکته دوم: در سند این روایت راویانی وجود دارد که یا مجهول هستند و یا تضعیف شده‌اند از این رو این روایات از جمله روایت‌های ضعیف به شمار می‌آید که قابل استناد نیست. برای نمونه در متن روایت«عثمان بن جبلة» وجود دارد که در متون رجالی هیچ گونه توصیفی در خصوص او ذکر نشده است. و همچنین در اسناد این روایت «سلمة بن الخطات» وجود دارد که در خصوص او نیز این چنین در منابع رجالی ذکر شده است، نجاشی: «كان ضعيفا في حديثه»[رجال‏ النجاشي، ص‏188]؛ نکته سوم: اصلا این روایت با آموزه‌های قرآنی در تضاد است، ما باید روایات را با قرآن تطبیق دهیم و اگر مخالف قرآن بود کنار بگذاریم، در منطق قرآن قومیت و زبان ملاک ارزش گذاری نیست, چرا که تقوا حرف اول و آخر را می‌زند: «اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ها و قبيله‏‌ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد(اينها ملاك امتياز نيست،) گرامى‏‌ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست خداوند دانا و آگاه است!»[حجرات/13]نکته چهارم: در بین یاران اهل بیت اشخاص ایرانی وجود داشتند که مورد توجه و محبت اهل بیت بودند همانند: «سعید بن فیروز»، «سلمان فارسی»،«عبدالله بن کثیر» و «هرمزان» پی‌نوشت: ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار، 1جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم - قم، چاپ: اول، 1403 ق، ص: 404 رجال النجاشي، نجاشي، احمد بن على، 1جلد، مؤسسة النشر الاسلامي التابعه لجامعه المدرسين بقم المشرفه - قم، چاپ: ششم، 1365 ش، ص‏188.

امام حسین(ع) و دشمنی با ایرانیان!

17 0
ثبت نظر
1396/07/18-09:41
http://www.plus.welayatnet.com/19838

فقر، حاصل رفتار جامعه
توجه به اینکه مردم در جامعه، دارای نقش اصلی در حوزه‌های مختلف هستند بسیار می‌تواند راهگشا باشد. یکی از این حوزه‌ها مسائل اجتماعی و یکی از موارد آن، معضل فقر است که متأسفانه با سهل‌انگاری و برخی القائات غلط در جامعه، باعث نادیده گرفتن این موضوع می‌شود که بالطبع منشأ مشکلات زیادی می‌شود. برخی از مردم وقتی در برابر معضلاتی چون فقر و... قرار می‌گیرند، دستگیری از افراد فقیر را صرفاً وظیفه دولت می‌دانند. متأسفانه این شیوه نگرش، در مسائل دیگر جامعه نیز تعمیم پیدا کرده و حتی هنگامی‌ که یک مسئولی در سطوح مختلف مدیریتی کشور، دچار اشکال و ایراد می‌شود، ما در صدد یافتن مقصر بر می‌آئیم و بعضاً کل نظام را به‌عنوان تنها مقصر قلمداد می‌کنیم، ولی در واقع این ماییم که در اندازه توان، باید دست‌گیر هم نوعانمان شویم؛ لذا گرچه دولت نیز در مبارزه با فقر، سهیم است ولی ما نمی‌توانیم از وظایف خود نسبت به همنوعان غافل شویم. برخی مواقع، دلایل سستی ما‌ را از این امور بازمی‌دارند، دلایلی که عمدتا هیچ نقشی در معضلات اجتماعی ندارند، همچون ممقایسه بین افزایش فقر و ساختن بارگاه‌های طلایی برای امامان، مراسمات مذهبی و گرسنگی فقرا و...؛ باید دانست این مخارج را مردم برای مقدسات خود و در راه خدا هزینه می‌کنند تا باعث تعظیم شعائر دین و تحکیم پایه‌های آن شوند. به عنوان نمونه، آستان قدس رضوی توانسته برای زوج‌های جوان خانه بسازد و تسهیلات فراوانی برای ازدواج در نظر بگیرد؛ هزینه‌ی این مخارج از محل کمک های مردمی است. دین اسلام احکامی از جمله: خمس، زکات، زکات فطره، صدقه، رسیدگی به نیازمند و در‌ راه مانده، قرض الحسنه و مواردی از این قبیل را برای بهبود وضعیت فقرا و مساکین وضع کرده و در واقع وظیفه مردم نسبت به جامعه مشخص شده است؛ متاسفانه برخی از ما وظایف خود‌ را به درستی انجام نمی‌دهیم و باز به دنبال مقصر می‌گردیم.

فقر، حاصل رفتار جامعه

19 0
ثبت نظر
1396/07/15-12:05
http://www.plus.welayatnet.com/19837

برخورد با جاسوس یا دموکراسی
محدوده‌های دموکراسی، رعایت حقوق کشورها نسبت به هم و عدم دخالت در امور یکدیگر، دارای قوانینی است در سطح جهانی، که عده‌ای روشنفکرنما آن را برای ایران برنمی‌تابند. پس از اتمام جنگ تحمیلی، دشمنان درصدد آن برآمدند تا با تمامی قوا از تمامی راه‌ها، در کشور نفوذ کنند و با به دست آوردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و محرمانه، کشور را فلج کنند. این‌گونه اطلاعات معمولاً تحت پوشش خبرنگار و دیپلمات راحت‌تر در اختیار آنان قرار می‌گیرد. یک مورد نام‌آشنا که می‌توان به‌عنوان مشت نمونه‌ی خروار از آن یاد کرد، جیسون رضاییان، خبرنگار ۴۰ ساله واشنگتن‌پست، دارای تابعیت ایرانی-آمریکایی است که تیرماه ۹۳ به اتهام جاسوسی بازداشت و دستگیر شد و دادستانی در دی‌ماه همان سال کیفرخواست پرونده او را به دادگاه انقلاب ارسال کرد. این مهره آن‌قدر برای آمریکا مهم بود که آمریکا درخواست مبادله او را داد. متأسفانه کشورهایی که داعیه‌دار دموکراسی در جهان هستند، این‌چنین غیر متمدنانه و خلاف تمام کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی، عمل می‌کنند. شرم‌آور آن است بدانید، ساده‌اندیشی مفرط برخی مسئولین ارشد، به همراه این زیاده‌خواهی و سیری‌ناپذیری آمریکا، باعث شده به‌جای برخورد به‌هنگام با این عناصر، به آنان نشان ملی و جوایز اهدا شود. ناباورانه‌تر آنکه عده‌ای از آبِستَنانِ فکری غرب، برخورد با این جاسوسان را امری خلاف دموکراسی می‌دانند؛ چه زیبا گفت رهبر کبیر انقلاب(رحمه الله): «ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این زودی‌ها نجات نخواهیم یافت.»[صحیفه نور، ج ۱۵ ص۲۶۷]

برخورد با جاسوس یا دموکراسی

18 0
ثبت نظر
1396/07/15-11:45
http://www.plus.welayatnet.com/19836

تثلیث شوم: تحریف، تخریب، سانسور
بسیاری افراد معاند برای تخریب علما و حکومت اسلامی با تخریب، تحریف و سانسور سخنان علما به گونه ای عمل می کنند که علما انسانهای متحجری هستند و از تحصیل در دانشگاه ممانعت می ورزند. یکی از مباحث بسیار مهمی که آموزه های اسلامی بر آن تأکید و سفارش فراوان دارد، مسئله علم آموزی است. کما اینکه باری تعالی در قرآن کریم جایگاه خاصی برای اهل علم بیان کرده است: «خداوند كسانى را كه ايمان آورده‌‏اند و كسانى را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمى مى‌بخشد و خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است!»[مجادله/11]ولی با این حال بعضی افراد مغرض و معاند سعی دارند با شبهه افکنی این واقعیت را انکار کرده و به نوعی علمای شیعی همچون امام خمینی(رحمت الله علیه)، را مخالف علم آموزی و تحصیل در دانشگاه معرفی کنند. به طور مثال در سخنی امام خمینی می‌فرماید: «باید همه اشخاصی که علاقه دارند به این کشور، علاقه دارند به اسلام، علاقه دارند به این ملت، توانشان را روی هم بگذارند برای اصلاح دانشگاه. خطر دانشگاه از خطر بمب خوشه‌ای بالاتر است. چنانچه خطر حوزه‌های علمیه هم از خطر دانشگاه بالاتر است.»[بیانات امام خمینی:1359/09/27] امام خمینی(رحمت الله علیه) در این عبارت به دنبال بیان اهمیت و لزوم تهذیب نفس و اخلاق در کنار علم آموزی است، اینکه دانشگاه و حوزه باید افراد با اخلاق، مصلح و متعهد تربیت کند، نه صرفاً افرادی که دارای علم هستند. پی نوشت: صحیفه نور ج13 ص209، بیانات امام خمینی در جمع اعضای دفتر تحکیم وحدت حوزه - دانشگاه، تاریخ: 1359/09/27

17 0
ثبت نظر
1396/07/15-10:57
http://www.plus.welayatnet.com/19820

پیام دفاع مقدس برای ملت ایران
هشت سال جنگ نابرابر رزمندگان دلاور اسلام با صدام و حامیان منطقه ای و بین المللی اش، حاوی این پیام مهم برای ملت ایران بود که: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ[محمد/7] اى كسانى كه ايمان آورده‌ ايد! اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى‌كند و گام‌هايتان را استوار مى‌سازد.» تا زمانی که ملت ایران، این پیام را سرلوحه کار خود سازد، بی تردید در مبارزه با دشمنان موفق است. تفسیر نمونه می‌نویسد: «مراد از این که فرمود: "خدا هم شما را یارى مى‏‌کند"، این است که اسباب غلبه بر دشمن را برایتان فراهم خواهد کرد؛ مثلاً ترسى از شما در دل کفار مى‌اندازد، و امور را علیه کفار و به نفع شما جارى مى‏‌کند و دل هاى شما را محکم و شجاع مى‏‌سازد.»[تفسیر المیزان، ج18، صص346و47] اگر امدادهای غیبی در دفاع مقدس نبود[حوزه نت، امدادهای غیبی در دفاع مقدس] کار ملت ایران و رزمندگان اسلام برای رویارویی با صدامیان به مراتب سخت تر می‌شد. اینک اگر چه سالیانی از دفاع مقدس گذشته، ولی همچنان مبارزه با مهره های آمریکا(گروههای تروریستی) وجود دارد. پیام دفاع مقدس برای امروز ملت ایران، این است که در راه مبارزه با دشمنان اسلام و عوامل آنها، با استعانت از خدای بزرگ و معصومین، مقاوم و پایدار باشید که پیروزی و سربلندی در گرو همین مقاومتهاست.

پیام دفاع مقدس برای ملت ایران

31 0
ثبت نظر
1396/06/31-06:56
http://www.plus.welayatnet.com/19819

فرق دفاع مقدس با منازعات 200 ساله ایران
دفاع مقدس هشت ساله ایران برگ زرینی از تاریخ پنج هزار ساله ایران عزیز است. زیرا در این جنگ ایران با یک کشور طرف نبوده است. «کشورهاى عربى چیزى حدود ۵۵ میلیارد دلار به عراق کمک مالى کردند. سر لشکر وفیق السامرایی(مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق)در خاطراتش می‌نویسد: «یمن و اردن و سودان نیروی نظامی برای کمک به صدام اعزام کردند.». مصر حدود ۵/۳ میلیارد دلار موشک و تسلیحات به عراق داد. حتی کویت فرودگاه نظامی در اختیار عراق گذاشت. شوروی با۶۱% بزرگترین تأمین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق است. حدود هزار مشاور نظامی شوروی به عراق رفتند و ۴۰۰ فروند تانک۵۵T و ۲۵۰ فروند تانک۱۲ T و مقادیر عظیمی موشک به عراق داده شد. کمک غربیان چون آلمان و فرانسه و آمریکا و اسپانیا و... آنقدر حیاتی بود که سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه در سال ۱۹۸۶ برآورد کرد که اگر سه هفته از ارسال کمک به عراق خودداری شود، آن کشور شکست خواهد خورد.»[خبرگزاری دفاع مقدس، کدخبر32209 و راه همچنان ادامه دارد کدخبر10874] این تنها جنگ و مناقشه‌ای است که طی 200سال معاصر، ایران با آن مواجه شد ولی یک وجب از خاک ایران از مام میهن جدا نشد. تنها خداوند متعال قدرت جبران جان‌فشانی رزمندگان را دارد؛ پیامبر فرموده‌اند: «بهشت دری به نام باب المجاهدین دارد که هنگامی که مردم مشغول حسابرسی هستند، رزمندگان از آن در وارد بهشت شوند...

فرق دفاع مقدس با منازعات 200 ساله ایران

33 0
ثبت نظر
1396/06/31-06:46
http://www.plus.welayatnet.com/19818

محرم ماه حزن
برای برخی این پرسش مطرح است که چرا عزاداری‌های محرم قبل از عاشورا و در روز اول ماه آغاز می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که مراسم‌های حسینی، یک عزاداری ساده نیست؛ بلکه سنتی بسیار ریشه‌دار و دارای اهدافی بسیار بلند است. پیوند عاطفی و رفتاری مردم با امام حسین(علیه‌السلام)، ارائه پیام‌های حرکت حسینی، پیوند مردم با جهاد و شهادت و... برخی از آن اهداف است. هدف‌هایی که دستیابی به آن وقت خاصی نمی‌شناسد و ایام شهادت حسینی بهترین زمان برای آنهاست و ربطی به زمان شروع آن ندارد. از این رو ائمه(علیهم‌السلام) نیز از ابتدای محرم به برپایی مجالس حسینی مبادرت ورزیده و حال حزن داشتند. مثلاً امام رضا(علیه‌السلام) فرمودند: «كَانَ‏ أَبِي‏ إِذَا دَخَلَ‏ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ‏ لَا يُرَى ضَاحِكاً وَ كَانَتِ الْكَآبَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ؛ هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم(موسی بن جعفر علیه‌السلام) دیگر خندان دیده نمی‌شد و غم و افسردگی بر او غلبه می‌یافت تا آن که ده روز از محرم می‌گذشت، روز دهم محرم، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.»[امالی، ص۱۲۸] پس باتوجه به اهداف عزاداری حسینی و تفاوت آن با سوگواری‌های ما در فوت عزیزانمان می‌توان شروع عزاداری از اول ماه محرم را درک کرد؛ به علاوه آنکه سنت شروع عزاداری و حزن از ابتدای ماه در سیره ائمه نیز وجود داشته است.

محرم ماه حزن

27 0
ثبت نظر
1396/06/31-06:38